سیستم دیمون نوعی از براکت مدرن ساخت کمپانی اورم کوی آمریکا می باشد که باعث تسریع درمان در بیماران با نامنظمی شدید دندان ها می گردد. در بیمارانی که فضای سیاهی در دو طرف دهان موقع لبخند دیده می شود و در عین حال دندان ها نا منظم اند سیستم دیمون کمک می کند که بدون کشیدن دندان فک باز شده و این فضا پر شود.
براکت های دیمون از نظر کیفیت بسیار بالا بوده که همین علت باعث هزینه بیشتر درمان ارتودنسی با این براکت ها می شود. ولی در مواردی که که اندیکاسیون این نوع براکت وجود داشته باشد کیفیت بالاتر خواهد بود.
به علت این که این سیستم به وسیله دریچه هایی سیم ارتودنسی را در براکت نگه می دارد و نیازی به استفاده از اورینگ نیست، میزان اصطکاک به میزان چشمگیری کاهش یافته و سیر درمان سریع تر است. همچنین احتمال نیاز به کشیدن دندان کاهش یافته و در بعضی از موارد کمک می کند که درمان ارتودنسی بدون جراحی فک انجام شود. همچنین در سیستم دِیمون نیروهای سبک تر و فیزیولوژیک تری به دندان ها وارد شده و نتایج درمان زیبا تراست، این درمان باعث بهبود فرم صورت نیز می شود.

براکت های سِلف لیگِیت براکت هایی هستند که به جای استفاده از اُرینگ از دریچه های فلزی برای نگه داشتن سیم ارتودنسی در جای خود استفاده می کنند.  این براکت ها سرعت درمان ارتودنسی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. معروف ترین نوع براکت های سِلف لیگِیت براکت های دِیمون می باشند. از جمله دیگر این براکت ها می توان به سیستم   اِسپید (speed) اشاره کرد. براکت های سِلف لیگِیت همچنین در بیماران یزرگسال با مشکل  اسکلتی که نیاز به جراحی فک در ارتودنسی معمول دارند، احتمال نیاز به جراحی فک را کاهش می دهد. همچنین براکت های دیمون نسبت به براکت های معمول راحت تر و با کیفیت بهتری تمیز می شوند.

همچنین به علت این که براکت های سِلف لیگِیت قابلیت باز کردن فک به میزان زیاد در بُعد عرضی را دارند، عموما نتیجه درمان زیباتر و با لب های پُرتری را ایجاد خواهند کرد. به علاوه نیروهای براکت های دِیمون یا سِلف لیگِیت سبُک تر بوده که باعث می شود در بیمارانی با ریشه های دندان ضعیف و یا لثه های ضعیف و بیماران دارای بیماری پریودنتال کاربرد داشته باشند.

عیب درمان با ارتودنسی دیمون هزینه بالاتر درمان آن نسبت به ارتودنسی معمول می باشد.